NEWSLETTER - PRACA NA E-MAIL
ZMIEŃ USTAWIENIA / WYPISZ SIĘ

Świadectwo pracy po nowemu od stycznia 2017 r.

Świadectwo pracy po nowemu od stycznia 2017 r.

Zatrudnianie pracowników rodzi po stronie pracodawców szereg obowiązków. Jeżeli zatrudniasz, to musisz poznać swoje powinności zarówno w czasie trwania stosunku pracy, jak i po jego zakończeniu. Po wygaśnięciu lub rozwiązaniu umowy z pracownikiem, musisz wystawić mu świadectwo pracy. To dokument, w którym znajduje się wiele istotnych – z punktu widzenia przyszłego pracodawcy – informacji.

Od stycznia 2017 r. zmieniły się zasady wystawiania świadectw pracy. Aby nie okazało się, że pracownik wezwał cię do wystawienia dokumentu korygującego otrzymane przez niego świadectwo pracy, najlepiej zrobisz, jeżeli zapoznasz się ze zmianami. Jest to szczególnie istotne, jeżeli samodzielnie dokonujesz prowadzisz księgowość swojej firmy i aktach pracownicze osób zatrudnionych.


Nowe rozporządzenie – co musisz wiedzieć?

Dotychczas informacje odnoszące się do wystawiania świadectw pracy były zawarte w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 15 maja 1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania. Aktualnie rozporządzenie to już nie obowiązuje, gdyż zostało zastąpione nowym.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się, jakie informacje muszą znaleźć się w świadectwie pracy lub chcesz zapoznać się ze wzorem takiego dokumentu, to musisz zajrzeć do nowego rozporządzenia. Mowa tu o rozporządzeniu Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 grudnia 2016 r. w sprawie świadectwa pracy.


Jakie informacje muszą znaleźć się w świadectwie pracy?

Aby świadectwo pracy było przydatne z punktu widzenia kolejnego pracodawcy, ważne jest, aby znalazł się w nim szereg informacji o pracowniku. W powyższym rozporządzeniu znajdziesz szczegółowe wytyczne w tym zakresie. Przykładowe dane, które będzie zobowiązany zamieścić, dotyczą:

  • okresu zatrudnienia pracownika,
  • rodzaju wykonywanej pracy przez zatrudnionego,
  • trybu rozwiązania umowy z pracownikiem,
  • udzielonego zatrudnionemu urlopu wypoczynkowego.

Powyższe dane podawałeś również w świadectwach pracy wystawianych przed styczniem 2017 r. Co zatem się zmieniło? Dodatkowo będziesz wskazywał, czy osoba, którą zatrudniłeś w czasie trwania stosunku pracy, skorzystała z urlopów związanych z macierzyństwem. Wystarczy wspomnieć, że urlop rodzicielski może zostać rozbity maksymalnie na cztery części, zatem może zdarzyć się tak, że pracownik nie skorzysta w całości z niego w jednej firmie.


Kiedy nie będziesz musiał wystawić świadectwa pracy?

Musisz również wiedzieć, że są sytuacje, gdy nie będziesz musiał wystawić świadectwa pracy. O jakich mowa? Być może w swojej firmie zatrudnisz pracowników na umowy terminowe. Dotychczas po wygaśnięciu lub rozwiązaniu takiej umowy byłeś zobowiązany wystawić podwładnemu świadectwo pracy. Teraz sytuacja wygląda inaczej.

Masz zamiar zatrudnić ponownie pracownika, z któremu właśnie wygasła umowa? Zrobisz to w ciągu 7 dni? W takim razie nie musisz wystawić świadectwa pracy. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy o wystawienie takiego dokumentu poprosi cię pracownik. Wówczas będziesz musiał przygotować świadectwo pracy i mu je wręczyć.

Zobacz inne porady dla pracodawców

Komentarze

(brak komentarzy)
Redakcja Praca-zywiec.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających słowa wulgarne.

Wszelkie prawa zastrzeżone. MediaBielsko.pl © 2007-2017